Assalammualaikum
Bukan nak belah mana2... Cuma nak memberi penjelasan. Proton sebenarnya tak pernah keluarkan enjin sendiri dengan erti kata sebenarnya.
Enjin CamPro yang di war-warkan adalah sebenarnya merupakan enjin Mitsubishi Lancer yang di beri sedikit nafas baru oleh Lotus. CamPro adalah abrv. utk "Cam Profiling" dimana sepatutnya mempunyai ciri-ciri Variable Valve Timing.
Tetapi apa yang terjadi Proton tidak dapat/tidak sempat (tak pasti yang mana lebih tepat) untuk mengubahsuai enjin Mitsubishi Lancer lama tu kepada enjin yang menmuyai ciri Cam Profiling yang sebenar tu.
Hasilnya, batch awal Gen2 yang menggunakan enjin CamPro tersebut suffer from underpower. Sedikit lagi adjustment dibuat untuk menyelesaikan masalah tersebut dan batch kedua Gen2 ini kemudiannya di pasang pada Proton Waja.
TP: Tambahan - Berkenaan dengan CamPro, kalau tak silap aku versi yang dilengkapi dengan Variable Valve Timming dah ada dipasaran dan dinamakan CamPro CPS seperti yang digunakan oleh pihak PDRM (unit siasatan jenayah). untuk pengetahuan korang jugak, individu yang dipertanggungjawabkan untuk melakukan R&D bagi Cam tersebut ialah Charlie@MatSpeed. betulkan aku kalau silap.
Proton perdana...adalah kereta proton rebadge engineered yg diambil dari mitsubishi Eterna generasi ke-7.
proton perdana menggunakan enjin dari mitsubishi drpd awal diperkenalkan proton perdana (1995)sehinggalah sekarang.
enjin2 dari mitsubishi utk perdana....2.0 L 4G6314 (1995-2000)...dan 2.0 L 6A12 V6 (1999-hingga kini)
selepas proton "kicked out" mitsubishi (habis contract)...sekitar tahun 90an....maka mitsubishi tidak lagi menyumbangkan "quality control" kpd proton....maka bermulalah era kemerosotan kualiti produk2 kerata proton.
kalau proton tiada...penyokong2 PAS yg hidup susah dah boleh drive honda jazz, toyota vios, honda city, toyota altis...tak perlu bawak2 moto....tak percaya???...then tanye kerajaan (ameno) kenapa still tak mahu kuatkuasakan AFTA secara "jujur, ikhlas & menyeluruh"???....foreign cars takkan kene taxes yg melampau dlm AFTA...tidak seperti yg dilakukan skang demi survival proton....harga kereta akan murah...harga kereta proton pun akan jauh lebih murah berbanding skang sbb proton perlu compete dlm penjualan kereta....so ketika nie point paling penting dlm membeli sesebuah kenderaan hanyalah soal KUALITIiiii.
kalau kualiti baik pasti akan ada yg membeli....kalau kualiti hampeh cam skang...hhmmmm...faham2 sendirilah ye.
pekerja2 proton???...kalau proton tiada (demi populariti che det sebagai orang politik, maka dimanjakan proton)....pekerja2 proton skang sudah pasti sedang bekerja dgn honda, toyota, merc, BMW....malangnnya.... kerajaan thailand merampas peluang yg ada dari malaysia....seperti mana thailand merampas sektor pertanian, begitulah jugak mereka dgn bijak merampas dari malaysia sektor automotive & urusniaga export kenderaan.
January 12, 2009 10:39 PM
TP: tambahan - enjin code 6A12 (V6) ada dalam beberapa model iaitu 1.6 (cyber mirage), 2.0(Galant), 2.0MIVEC (Lancer & MIVEC), 2.0 Twin Turbo ( Eterna), 2.4 (Galant) dan jugak 3.0 Twin Turbo (GTO). betulkan aku kalau silap.
Kesimpulannya apa yang korang bangga-banggakan selama ni bukanlah kereta tempatan, sebaliknya kereta jepun. bila aku kondem Proton, bukan sebab aku kondem buatan Malaysia sebab pada hakikatnya Malaysia masih belum ada apa yang nak dibanggakan dalam bidang automotif.
Proton Saga asalnya ialah Mitsubishi mirage. jurutera Proton masa tu cuma ambik model asal, ubah lampu depan, dashboard, bumber depan & belakang, sikit interior dalaman lepas tu letak lambang proton. enjin pulak masa tu cuma pakai (4G13 & 4G15) 8valve, lepas tu cyclone (cyclone ada lagi 8 valve kecik extra), lepas tu baru keluar model 12valve.
Mula dari proton saga, proton modified sikit jadik proton night, iswara dan seterusnya. kalau dekat jepun masa tu dah kuar versi injection tapi malaysia masih gunakan teknologi carburator sebagai nadi sampai model terakhir iswara kereta kebal. punyala jauh ketinggalan.
Proton wira pulak ambik dari model Mitsubishi lancer. kalau model asal lancer mula dari enjin 4G13, 4G15, 4G91, 4g92, 4G93 & jugak 4G93T (GSR).
Apa lagi?... proton tiara pulak diambik dari model Citreon. kalau model asal citreon depa ada versi turbo.
Proton Perdana? dah cerita dekat atas... kalau tak paham jugak, memang hangpa bukan takat bangang... tapi tahap keras hati... kalau tak percaya, aku cabr Proton bawak keluarkan Blue Print yang mengesahkan bahawa semua dekat atas tu keluaran asli proton dan bukannya "copy, modified & paste" dari Mitsubishi.
Kenyataan yang korang kena terima ialah, proton tak pernah keluarkan jentera sendiri. setakat hari ni, yang proton ada cuma rangka iaitu waja, juara, gen2 dan jugak neo.... yang lain semua bantai produk jepun lepaih tu lekat lambang Proton.
Sape yang dok pertahankan Perdana V6 sebenarnya tak patriotik... awat hangpa dok pertahankan sangat kereta jepun tu? berapa jepun tu bayaq dekat hangpa yang dok jadik balaci depa?
Lagi satu nak tanya hangpa... kalau hangpa pegi kedai sparepart, mintak sparepart original, awat kedai selalu bagi yang ada cop "Mitsubishi"???
Mitsubishi tu anak syarikat proton ka?
Subscribe to:
Post Comments (Atom)
No comments:
Post a Comment