Modal sekali tapi $$$$....masyukkk.

Peluang baik dan mampu milik....

Tuesday, October 21, 2008

Malaysia Tak Sebijak Brazil...???

" Brazli membeli helikopter Eurocopter EC-725 dengan harga yang lebih murah RM82 juta sebuah, sedangkan Malaysia bakal membayar dengan harga RM193 juta.

helicopter military eurocopter cougor ec 725 troop transporter"Brazil telah menandatangani kontrak pembelian 50 buah helikopter Cougar yang bernilai US$1.2 bilion ataupun RM4 bilion. Manakala Malaysia pula telah menandatangani kontrak berjumlah RM2 bilion hanya untuk 12 buah helikopter Cougar,"

Perbezaan harga antara dua negara ini bagi sebuah helikopter dengan model yang sama sebanyak RM111 juta atau RM1.2 bilion bagi kontrak membeli 12 buah unit,

"Persoalan timbul ialah ke mana perginya RM1.2 bilion ini dengan sewenang-wenangnya?"

Di sebalik ungkapan berjimat yang dilaungkan oleh kerajaan, di samping itu juga lah perbelanjaan membabi-buta dilakukan. Daripada membeli 12 unit helicopter kepada membeli sebuah bank di kala krisis ekonomi dunia yang melibatkan semua bank melanda. Di manakah rasionalnya Kerajaan Malaysia?

Hari ini Raja Nazrin bertitah, bahawasanya krisis kewangan harus ditangani secara bijak. Adakah pembelian Eurocopter ini adalah satu pembelian bijak? Bagaimanakah bijak itu didefinasikan apabila Kerajaan Malaysia yang 'bijak' membeli sebuah heli dengan harga RM193juta berbanding Brazil yang membelinya dengan hanya RM82juta.

Apakah juru-runding kita tidak sebijak juru-runding Brazil? Apakah juru-runding kita dapat komisen macam beli scorpane dulu? Mungkin jika bermain bolasepak, kita tewas dengan Brazil, tapi dari segi kepandaian membeli kelengkapan tentera pun kita kalah. Mengapa tidak boleh buat perbandingan dulu? mengapa tak survey harga pasaran dulu? Kalau kita orang kebanyakkan ni nak beli handphone pun akan merayap 5-6 kedai sebelum membuat pembelian.

Berkenaan Maybank, di manakah kewarasan sebuah syarikat perbankan gergasi milik negara apabila membeli sebuah bank di Indonesia sewaktu kegawatan ekonomi dunia sedang hebat melanda? Pembelian tersebut menyebabkan beberapa BILION hilang sekelip mata kerana nilai pembelian yang sangat tinggi di musim 'luruh'.

Sungguh banyak wang rakyat telah disonglap sejak akhir-akhir ini. Berbilion-bilion. Agaknya jika wang tersebut diagih kepada yang memerlukan, sudah tentu sedikit sebanyak masalah kemiskinan tegar dapat dirawat. Berapa banyak pulak rumah flat kos sederhana yang dapat dibina dengan wang bilion-bilion tersebut.???"

4 comments:

coupdecoeur said...

Hello
a small mark at the time of my passage on your very beautiful blog!
congratulations!
thanks for making us share your moments
you have a translation of my English space!
cordially from France
¸..· ´¨¨)) -:¦:-
¸.·´ .·´¨¨))
((¸¸.·´ ..·´ -:¦:-
-:¦:- ((¸¸.·´* ~ Chris ~ -:¦:-
http://SweetMelody.bloguez.com

Anonymous said...

Pah Lah dah cancel pon!

Anonymous said...

ye ke pak lah kansel mcm pospone jer...tu pn sb kiri kanan kne hentam...nsib baik ade oposition...tmbh dgn global krisis klo x ade org kaye bertambah kaye la jwb nye...

Anonymous said...

Malaysia beli yang "original".......Brazil beli yang "re-cond"

Related Posts with Thumbnails

JMD dlm kenangan...sebelum berhijrah ke Arab Saudi....tapi kini kau telah tiada.Al Fatehah.

Family Day 2009-Part 1

Family Day 2009-Part 2

Wedding 10052009

Aksi Figo Jr. & Kenit

Retro Yang Penuh Dengan Cerita

My Family Album

LIFE GOES ON.....

Cerita Dalam Gambar

Tempat Jatuh Lagi Di kenang

Tempat Jatuh Lagi Di kenang

Aku & CCR dulu2

Aku & CCR dulu2

Penuh nostalgia...konvoi dri Klang ke JB....mane agaknye kawan2 aku ni yek ??.Aku yg no.3 dri kiri.

Penuh nostalgia...konvoi dri Klang ke JB....mane agaknye kawan2 aku ni yek ??.Aku yg no.3 dri kiri.

Currency Converter