Modal sekali tapi $$$$....masyukkk.

Peluang baik dan mampu milik....

Thursday, January 1, 2009

Rintihan Seorang Pekerja

Salam DSAI,

Saya ingin bertanya kepada Dato’ Seri mengenai KWSP.

Sejak kebelakangan ini banyak cerita mengenai kenaikan gaji/pencen kakitangan awam/swasta/OKU/pesara dan lain2 lagi.Memanglah ianya merupakan langkah yang bijak yg diambil oleh pihak kerajaan.Sekurang kurang nya dapat meningkatkan kuasa beli rakyat dan dapat menjana ekonomi negara seterusnya rakyat dapat hidup dengan lebih selesa lagi.

Tapi itu bukanlah perkara yang saya hendak tanyakan.Persoalan saya ialah, bagaimana dengan nasib pekerja2 yang telah diberhentikan kerja(VSS) yang telah melebihi umur 47 tahun.Mereka2 ini kalau hendak cari kerja pun rasanya tak akan berjaya memandangkan kepada usia mereka yang telah lanjut walaupun ada diantara mereka mempunyai kelayakan yg mencukupi dan merupakan golongan2 professional.Bukannya mereka malas bekerja tetapi tidak mendapat tawaran kerja.

Sekiranya mereka ini tidak mempunyai pekerjaan dan duit habuan VSS telah habis, dimanakah mereka akan mendapatkan wang untuk menyara keluarga mereka untuk terus hidup?Apakah mereka harus mencuri,merompak,menyamun,meragut?Kalau hendak berniaga atau menceburi bidang pertanian pun memerlukan wang juga.Pinjam bank?Apakah bank akan bebesar hati memberi mereka pinjaman sedangkan mereka tidak mempunyai sebarang kerja tetap.Macamana nak bayar balik pinjaman?

Apakah bezanya diantara pesara atau orang yg telah pencen dengan orang yg telah diVSS?.Jawapannya,yang si pesara dapat wang pencen tiap2 bulan sedangkan orang VSS tidak dapat apa2 wang pun walhal mereka sama tidak bekerja.Apakah orang2 pencen sahaja yang harus hidup sedangkan orang VSS tak boleh hidup lagi?

Apa yang saya nampak, sumber wang yang ada bagi orang2 yang VSS adalah wang KWSP mereka.Namun ianya tidak dapat dikeluarkan kecuali umur mereka 50 tahun(itu pun dapat keluar satu pertiga sahaja dari simpanan KWSP) atau telah mencapai umur 55 tahun seperti mana yang termaktub pada Akta KWSP.Kalau ditanya kepada KWSP atau Kementerian Kewangan pun saya pasti dan yakin yang mereka akan memberikan jawapan standard iaitu “wang tersebut tidak boleh dikeluarkan kerana akan melanggar Akta KWSP”.

Kalau umur orang VSS tu dah 47 tahun kena tunggu 3 tahun lagi untuk dapat keluarkan wang itu.Dimanakah lojiknya kalau untuk 3 bulan pun mereka belum tentu boleh hidup sebab takda wang inikan pula nak tunggu 3 tahun lagi.Lebih malang lagi kalau mereka mempunyai hutang yang banyak yang perlu dibayar.

Persoalan saya selanjutnya ialah kenapa Akta KWSP tersebut tidak dapat dipinda bagi membolehkan mereka2 yg VSS mengeluarkan wang KWSP mereka walhal wang tersebut adalah wang mereka dan bukannya wang kerajaan.Sebaliknya kerajaan telah menggunakan wang itu untuk pelbagai tujuan yg tak perlu saya sebutkan dan pencaruman hidup dalam kesusahan.Dimanakah keadilan yang selalu dilaungkan2 itu?Apakah menteri tidak mempunyai kuasa2 khas untuk membuat pindaan kepada Akta KWSP itu?Apakah negara akan bankrap kalau orang2 VSS itu mengeluarkan wang2 mereka?Itu hak mereka.

Sekiranya Akta KWSP itu tidak boleh dipinda kenapa sekarang ini macam2 pengeluaran yang telah disediakan oleh KWSP?Seperti contoh, pengeluaran untuk mengurangkan baki pinjaman perumahan bulanan.Setahu saya benda ini tidak ada dizaman2 80an.Baru2 ini pulak kerajaan mengumumkan pulak yang membolehkan pengurangan caruman pekerja kepada KWSP untuk menambah pendapatan boleh guna dan akan merangsang perbelanjaan domestik sekaligus mengekalkan momentum pertumbuhan ekonomi negara.Kalau benar kenyataan ini untuk momentum pertumbuhan ekonomi negara kenapa golongan VSS dipinggirkan?Bukankah jika mereka dapat mengeluarkan wang KWSP itu akan membantu dalam pertumbuhan ekonomi negara.?

Jadi saya amat bebesar hati sekiranya Dato’ Seri dapat menjawap persoalan saya ini dan seterusnya membawa isu ini ke Parlimen demi untuk menjaga kepentingan rakyat dan juga negara.

Sekian, terima kasih.

No comments:

Related Posts with Thumbnails

JMD dlm kenangan...sebelum berhijrah ke Arab Saudi....tapi kini kau telah tiada.Al Fatehah.

Family Day 2009-Part 1

Family Day 2009-Part 2

Wedding 10052009

Aksi Figo Jr. & Kenit

Retro Yang Penuh Dengan Cerita

My Family Album

LIFE GOES ON.....

Cerita Dalam Gambar


Tempat Jatuh Lagi Di kenang

Tempat Jatuh Lagi Di kenang

Aku & CCR dulu2

Aku & CCR dulu2

Penuh nostalgia...konvoi dri Klang ke JB....mane agaknye kawan2 aku ni yek ??.Aku yg no.3 dri kiri.

Penuh nostalgia...konvoi dri Klang ke JB....mane agaknye kawan2 aku ni yek ??.Aku yg no.3 dri kiri.

Currency Converter