Modal sekali tapi $$$$....masyukkk.

Peluang baik dan mampu milik....

Sunday, May 17, 2009

Bir Halaal..???

BIR HALAL ???

Seorang kawan minta aku berikan pandangan peribadi tentang isu “bir halal” yang hangat diperdebatkan dikalangan umat Islam di Malaysia. Pada peringkat awalnya, aku tidak mengetahui apa yang dinamakan sebagai “bir halal” itu. Pun begitu, setelah bertanya dengan beberapa kawan, mereka menyatakan bahawa “bir halal” adalah sejenis minuman yang tidak beralcohol, tetapi namanya agak negative, iaitu “bir”, juga botolnya juga berbentuk botol arak.

Dinyatakan juga, “bir halal” adalah satu produk minuman dari Negara Iran, sebagai menandingi barat yang mempromosi “bir”, tetapi yang mengandungi alcohol (baca : arak)

Memahami apa yang diterangkan, secara peribadi aku berpandangan. Hukum minum air tersebut tidak haram. Ini kerana, dalam Islam, kaedah fiqh menyebut;

الحكم يدور على المسمى لا على الإسم

Maksudnya;
“Hukum itu berlegar atas perkara yang diberi nama, bukan pada nama”

Bermakna, walaupun air itu dinamakan sebagai “bir”, tetapi isi kandungan air itu bukan arak, ataupun bukan air yang memabukkan seperti arak, maka hukumnya perlu kembali kepada hukum asal.

Kaedah fiqh menyebut;

الأصل فى الأشياء الإباحة

Maksudnya;
“(hukum) Asal pada sesuatu itu adalah harus”

Justeru itu, selagi mana air itu tidak ada unsur yang haram seperti memabukkan, maka minum air tersebut adalah harus.

NAMA “BIR”

Pun begitu, dicadangkan nama “bir” itu ditukar ganti kepada nama lain; nama yang tidak mengundang melahirkan kontroversi dan kesamaran. Membiarkan penggunaan nama “bir”, bisa melahirkan kekacauan dalam masyarakat Islam, lebih-lebih lagi di zaman manusia yang berada dalam kerosakan, disamping masih ramai lagi agamawan yang masih “lena” dari memberi kesedaran disebalik maksiat arak.

Jika pihak atasan masih lagi redha dengan penggunakaan nama “bir” dengan tidak mengambil inisiatif untuk menggantikan kepada nama lain, maka bagi mengelakkan kemudharatan di masa akan datang, hendaklah pihak Islam memboikot minuman tersebut.

Ini berasaskan kepada kaedah;

إرتكاب أخف الضررين

Maksudnya;
“melakukan mudharat yang paling ringan daripada dua mudharat”

CALSBERG BUAT “BIR HALAL”

Diberitakan, bahawa syarikat arak terbesar di Malaysia, Calsberg sedang bercadang untuk mewujudkan “bir halal” ini. Mereka mahu mencipta sejenis minuman yang tidak mengandungi alcohol untuk dijadikan minuman di kalangan umat Islam.

Pada pandangan peribadiku, isu “bir halal” yang datang dari negara iran tidak sama seperti isu minuman tanpa alcohol yang mahu dikeluarkan oleh syarikat calsberg.

Aku dimaklumkan, syarikat yang mengeluarkan minuman “bir halal” di iran bukanlah syarikat arak, tetapi syarikat minuman biasa. mereka mengeluarkan minuman itu, dengan tujuan menandingi barat yang mempromosi arak yang diharamkan oleh Allah SWT.

Adapun minuman tanpa alcohol keluaran syarikat caslberg, ianya ada kaitan dengan arak secara nyata. Ini kerana, caslberg adalah syarikat arak.

Justeru, sebarang keluaran dari syarikat caslberg merupakan usaha memajukan keuntungan syarikat tersebut. Sedangkan, dari sudut maqasid syariah, Islam telah menggariskan bahawa sebarang usaha yang bisa memajukan arak, maka ia adalah haram disisi Allah SWT.

Ibnu Abbas meriwayatkan hadis dengan katanya;

أن النبي صلى الله عليه وسلم أتاه جبريل فقال‏:‏ يا محمد إن الله لعن الخمر وعاصرها ومعتصرها‏،‏ وحاملها والمحمولة إليه وشاربها وبائعها‏،‏ ومبتاعها وساقيها وَمُسْقِيَهَا ( وفى رواية ومسقاها ) ‏

Maksudnya;
“Sesungguhnya Nabi SAW didatangi oleh Jibril lalu berkata : Wahai Muhammad, Sesungguhnya Allah melaknat arak dan pemerahnya, Orang yang meminta memerahnya, pembawanya, yang dibawa kepadanya, peminumnya, penjualnya, pembelinya, penuangnya dan orang yang meminta dituangkan arak
[1].”

Makanya, membeli sebarang minuman keluaran syarikat caslberg atau arak adalah haram, kerana itu merupakan salah satu sokongan dalam memajukan syarikat arak.

Lebih-lebih kaedah fiqh ada menyebut;

ما أدى الي حرام فهو حرام

Maksudnya;
“Perkara yang boleh membawa kepada haram, maka ia juga adalah haram”


Sekian

No comments:

Related Posts with Thumbnails

JMD dlm kenangan...sebelum berhijrah ke Arab Saudi....tapi kini kau telah tiada.Al Fatehah.

Family Day 2009-Part 1

Family Day 2009-Part 2

Wedding 10052009

Aksi Figo Jr. & Kenit

Retro Yang Penuh Dengan Cerita

My Family Album

LIFE GOES ON.....

Cerita Dalam Gambar

Tempat Jatuh Lagi Di kenang

Tempat Jatuh Lagi Di kenang

Aku & CCR dulu2

Aku & CCR dulu2

Penuh nostalgia...konvoi dri Klang ke JB....mane agaknye kawan2 aku ni yek ??.Aku yg no.3 dri kiri.

Penuh nostalgia...konvoi dri Klang ke JB....mane agaknye kawan2 aku ni yek ??.Aku yg no.3 dri kiri.

Currency Converter