Modal sekali tapi $$$$....masyukkk.

Peluang baik dan mampu milik....

Sunday, September 14, 2008

Kongsi Ilmu...

Reposted dri satu email yang saya terima...

Semalam saya menemani sepupu saya berkunjung ke rumah tuan guru beliau di
Banting, Selangor.
sepupu saya ni seorang hafiz (orang yang menghafal Al-Quran) yang kini
menuntut di Universiti Al-Azhar, Mesir.

Kami pergi bertiga, bersama rakan sepupu saya, Mohd Nazir yang juga
seorang hafiz.
lepas solat fardhu zohor di masjid At-Taqwa Banting, kami pun berangkat
ke rumah tuan guru.
tuan guru tersebut bernama Ustaz Misnan, beliau merupakan pengetua Markas
Tahfiz Selangor.

Kebetulan rakan sepupu saya memakai kopiah yang ada bonjol dia atasnya
(orang panggil kopiah tu kopiah raihan)..
sesampainya di rumah beliau,ustaz misnan bertanya kepada nazir...'di
Mesir takde orang tegur kamu pakai kopiah tu?'
nazir menjawab..'takde ustaz..kenapa? '
'kopiah tu dah jatuh najis..tak boleh di pakai buat solat...'
kami bertiga terkejut dengan kenyataan ustaz misnan..kami bertanya kenapa
boleh sampai jatuh najis pulak..?
ustaz misnan menjelaskan ilmu fiqh berkaitan perkara tersebut..

Ustaz Misnan menjelaskan bahawa kopiah jenis itu diperbuat daripada bulu
kambing yang diimport dari Australia .
semasa mereka mendapatkan bulu kambing,mereka tak sembelih pun kambing
tu..just shave je bulu kambing tu hidup2..
mengikut hukum fiqh, bulu binatang yang belum disembelih jika tertanggal
dari badan binatang tersebut, dianggap sebagai bangkai..
kalau bangkai, dah tentulah hukumnya jatuh najis jika di bawa bersolat..
ustaz misnan juga memiliki kopiah jenis itu..lalu dia buat demo dengan
membakar kopiahnya dengan lighter..mmg bau rambut terbakar..sahlah itu
memang bulu kambing..

Maka dengan itu, bukan setakat bulu kambing,kalau ada bulu kucing atau
burung yang melekat pada pakaian, hendak lah dibersihkan bebelum
bersolat.
tidak perlu dibasuh pakaian itu..cukup sekadar menyingkirkan bulu
binatang itu dari melekat pada pakaian,itu saja..tak susah.

Mungkin ramai yang tahu tentang ini..sekadar berkongsi.

WaAllahualam Bissawab...

3 comments:

Anonymous said...

salam,
ni pengalaman sendiri ker copy paste? kalau pengalaman sendiri.. kira dahsyat gak ko ni...sepupu hafaz quran... harap2 dpt tumpang keberkatan sedara mara...

nizam A

kifli said...

Dear en.Nizam..aar tu la klo saya ckp awk tu rabun@buta awk kang trus melenting..bce btul2 artikel ni..dh jelas kt ats skali tu dinyatakan EMAIL YG SAYA TERIMA...tu ape makna nye encik nizam ??? highlighted warna MERAHHHHH lgi..lain kli sbelum anta komen harap2 fahami dgn jelas ape yg ndak disampai kan..marang krapu btul...

Anonymous said...

cisss....
ni semua Rashid punya pasal la ni...
Buat hal betul la!!!!

anyway...rilek la...Nabi SAW yg maksum tu pun mintak ampun 100 kali sehari...
nizam A

Related Posts with Thumbnails

JMD dlm kenangan...sebelum berhijrah ke Arab Saudi....tapi kini kau telah tiada.Al Fatehah.

Family Day 2009-Part 1

Family Day 2009-Part 2

Wedding 10052009

Aksi Figo Jr. & Kenit

Retro Yang Penuh Dengan Cerita

My Family Album

LIFE GOES ON.....

Cerita Dalam Gambar


Tempat Jatuh Lagi Di kenang

Tempat Jatuh Lagi Di kenang

Aku & CCR dulu2

Aku & CCR dulu2

Penuh nostalgia...konvoi dri Klang ke JB....mane agaknye kawan2 aku ni yek ??.Aku yg no.3 dri kiri.

Penuh nostalgia...konvoi dri Klang ke JB....mane agaknye kawan2 aku ni yek ??.Aku yg no.3 dri kiri.

Currency Converter