Modal sekali tapi $$$$....masyukkk.

Peluang baik dan mampu milik....

Friday, December 12, 2008

Bukit Antarabangsa VS Kg.Berembang

Bukit Antarabangsa dan Kampung Berembang, kedua lokasi terletak di Ampang, umum mengetahui Bukit Antarabangsa merupakan lokasi kawasan mewah, menjadi kemegahan “Kaum Elit Degil” mendiami pinggir Ibukota, barisan Banglow yg setiap satu berharga jutaan ringgit, amaran saban tahun dikeluarkan selepas ranapnya Highland Tower 1993. Mereka berdegil mendiami pinggir Bukit ini, Bukit antarabangsa juga dikenali sebagai Beverly Hills Malaysia kerana didiami oleh ramai artis dan VVIP . Malah ada yang mengatakan bahawa pemilik rumah di Bukit Antarabangsa sebenarnya mempunyai beberapa unit rumah lagi ditempat lain.

Tidak terkejut apabila TV3 memaparkan visual mengenai kemarahan Sang “Elit Degil” di hadapan YB Azmin Ali, TV3 seperti sifat biasanya akan mensensasikan sedutan video terbabit selama beberapa minit, kelihatan dia seakan dihasut Sambil mengamuk dan marah-marah, mengkritik MPAJ, memperli Pasukan Penyelamat RELA, Tentera & Bomba yg didakwanya hanya duduk goyang kaki sambil minum Teh Tarik.Ini jelas mengambarkan sebilangan penduduk Bukit Antarabangsa ego dan sombong serta lupa dan terlupa pada Yang Esa.

Kampung Berembang? apa persamaan dua lokasi ini?

Kg. Berembang pula menempatkan barisan rumah setinggan golongan miskin, rakyat bawahan dan ada sesetenganya kais pagi pagi makan pagi, mereka dianggap tidak penting dalam pembangunan negara. Fakta yang perlu dipegang:

Mereka merupakan Peneroka awal kawasan Ampang,kewujudan Kg. Berembang jauh lebih lama dari Taman Mewah, di Bukit Antarabangsa.

Pada November 2006 beberapa buah rumah di Kg. Berembang roboh menyembah bumi dek kerakusan orang-orang besar Umno dalam Permodalan Nasional Selangor Bhd (PNSB). Operasi Perobohan itu dilakukan oleh anggota Majlisa MPAJ, atas arahan PNSB dan berlajutan dalam 3 siri. Perobohan ini juga menyebabkan terjadinya beberapa siri demonstrasi di sekitar Ibukota.

Para penduduk miskin kecewa dan kesal akan penindasan itu. Sebahagian penduduk bersetuju untuk pindah ke Puchong dan menginap di rumah Flat yang disediakan oleh PKNS. Sebahagian lagi berkeras menuntut keadilan dan ganti rugi. Mereka terus berkampung dipinggir kampung mereka sehinggalah Kerajaan Pakatan dibentuk pada 8 Mac lalu dan membela nasib mereka. Mereka berkhemah ibarat kem mangsa Tsunami.

Asalnya tanah-tanah Kg. Berembang itu diteroka oleh datuk nenek mereka dan setelah beberapa generasi, Kerajaan Selangor yang ketika itu diperintah oleh Barisan Nasional enggan memberikan geran tanah kepada mereka.

Dalam diam, Kerajaan BN telah mengeluarkan surat geran kepada beberapa pemimpin dan Gedebe Umno yang kaya raya untuk memiliki tanah-tanah di Kg. Berembang. Para Gedebe ini kemudiannya menjual semua tanah-tanah itu dengan harga mahal kepada PNSB setelah Kerajaan mengumumkan untuk melaksanakan projek Highway Damansara-Ulu Kelang Expressway (DUKE) yang turut melibatkan kawasan Kg. Berembang. Ada sesetengah para Gedebe ini mungkin menggunakan duit dari penindasan rakyat di kg Berembang tadi untuk memiliki hartanah atau mendiami kawasan mewah Bukit Antarabangsa.

Gesaan supaya kerajaan menubuhkan Panel Bebas untuk menyiasat sedalam-dalamnya punca Kejadian itu wajar dipertimbangkan, umum mengetahui kelulusan dilakukan oleh Kerajaan Selangor dan ianya wajar diperhalusi untuk membongkar adakah kelulusan itu melibatkan unsur penyelewengan dan rasuah?

Komen aku.....ye mmg benar mereka bersalah kerana menduduki tanah kerajaan tanpa kebenaran..tetapi tidak ada sedikit ehsan kah dlm diri pemerintah melihat rintihan rakyat bawahan hilang tempat berteduh..??

No comments:

Related Posts with Thumbnails

JMD dlm kenangan...sebelum berhijrah ke Arab Saudi....tapi kini kau telah tiada.Al Fatehah.

Family Day 2009-Part 1

Family Day 2009-Part 2

Wedding 10052009

Aksi Figo Jr. & Kenit

Retro Yang Penuh Dengan Cerita

My Family Album

LIFE GOES ON.....

Cerita Dalam Gambar


Tempat Jatuh Lagi Di kenang

Tempat Jatuh Lagi Di kenang

Aku & CCR dulu2

Aku & CCR dulu2

Penuh nostalgia...konvoi dri Klang ke JB....mane agaknye kawan2 aku ni yek ??.Aku yg no.3 dri kiri.

Penuh nostalgia...konvoi dri Klang ke JB....mane agaknye kawan2 aku ni yek ??.Aku yg no.3 dri kiri.

Currency Converter