Modal sekali tapi $$$$....masyukkk.

Peluang baik dan mampu milik....

Thursday, March 26, 2009

Selcat : PNSB Biayai Majlis Makan, Melancong Balkis

Permodalan Negeri Selangor Berhad (PNSB) pada zaman Khir Toyo bertindak sebagai “juruwang” Badan Amal dan Kebajikan Isteri-isteri wakil rakyat Selangor (Balkis) untuk menganjurkan menganjurkan majlis makan malam, minum petang, melancong ke luar negara dan serta mengadakan kegiatan sukan.

Hanya secebis daripada dana RM1juta yang disalurkan oleh PNSB kepada Balkis setiap tahun diguna untuk membantu golongan kurang berupaya seperti anak yatim, fakir dan ibu tunggal.

Penyelewengan dana awam itu diakui oleh Ketua Eksekutif PNSB, Datin Khairiyah Abu Hassan ketika memberi keterangan kepada Jawatankuasa Pilihan Khas Mengenai Keupayaan, Kebertanggungjawaban dan Ketelusan (Selcat) di Shah Alam, hari ini.

Speaker Dewan Undangan Negeri Selangor, Teng Chang Khim yang mempengerusikan jawatankuasa itu mendesak Datin Khairiyah memberi penjelasan mengenai penggunaan dana PNSB untuk membiayai Balkis yang dipimpin oleh isteri Khir Toyo ketika itu.

Pengerusi PNSB pula ketika itu ialah Khir Toyo sendiri selaku Menteri Besar ketika itu.

Antara yang dibangkitkan oleh Teng ialah arahan Khir Toyo untuk membeli cederahati bernilai RM45 ribu bagi isteri Perdana Menteri Jean Abdullah dan Najib Razak serta isteri beliau Rosmah Mansur pada tahun 2007.

Balkis turut menggunakan dana PNSB sebanyak RM121 ribu bagi membeli kain batik untuk orang kenamaan wakil rakyat dan isteri mereka.

Ahli panel Selcat, Saari Sungib membandingkan perbelanjaan itu dengan langkah PNSB berbelanja hanya RM4 ribu membeli kain batik dan kain pelikat untuk golongan miskin dan ibu tunggal pada tahun sama.

“Adakah ini memenui tanggungjawan sosial bagi sebuah badan korporat yang mempunyai modal pusingan 25 juta ringgit setahun?, tanya Saari.

Seorang lagi ahli panel, Mohamad Azmin Ali, berkata Balkis membuat pelbagai lawatan teknikal yang membabitkan kos 1.2 juta ringgit tetapi tiada laporan mengenai hasil lawatan itu.

Ini termasuk lawatan ke Komboja pada 2002, Indonesia pada 2004, Hong Kong dan Tokyo pada 2006 dan Melbourne, Australia pada 2007.

Datin Khairiah juga mendedahkan PNSB membayar dua tiket kapal terbang kelas bisnes bernilai RM14 ribu untuk membolehkan beliau mengiringi isteri Khir Toyo, Datin Seri Zaharah Kechik melawat anaknya yang sedang menuntut di Melbourne.

Beliau juga bersetuju bahawa PNSB menghadiahkan sebuah beg tangan bernilai RM23 ribu kepada Datin Seri Zaharah manakala Khir Toyo diberi jam tangan bernilai RM159 ribu.

“Keputusan menghadiahkam jam ini dibuat oleh pengurusan…tanpa pengetahuan lembaga pengarah,” kata Datin Khairiah. “Ia diberi (sebagai menghargai) khidmat bakti Pengerusi.” tambah beliau.

No comments:

Related Posts with Thumbnails

JMD dlm kenangan...sebelum berhijrah ke Arab Saudi....tapi kini kau telah tiada.Al Fatehah.

Family Day 2009-Part 1

Family Day 2009-Part 2

Wedding 10052009

Aksi Figo Jr. & Kenit

Retro Yang Penuh Dengan Cerita

My Family Album

LIFE GOES ON.....

Cerita Dalam Gambar


Tempat Jatuh Lagi Di kenang

Tempat Jatuh Lagi Di kenang

Aku & CCR dulu2

Aku & CCR dulu2

Penuh nostalgia...konvoi dri Klang ke JB....mane agaknye kawan2 aku ni yek ??.Aku yg no.3 dri kiri.

Penuh nostalgia...konvoi dri Klang ke JB....mane agaknye kawan2 aku ni yek ??.Aku yg no.3 dri kiri.

Currency Converter